Werkplezier in de zorg

31 januari is de dag van het werkplezier in de zorg. Wij hebben een aantal medewerkers gevraagd wat werkplezier voor hun betekent en hoe zij dit ervaren bij De Merwelanden. Hun reacties zijn zo waardevol dat we ze hebben verwerkt in een blog. Lees verder voor de ervaringen van vier zorgprofessionals.

Casemanager dementie
Ik ervaar mijn functie als Casemanager Dementie als zeer betekenisvol werk. Het begeleiden van cliënten met dementie en diens naasten en het contact met mensen geeft mij veel energie en betrokkenheid.

Ik merk dat thuissituaties steeds complexer worden, doordat mensen steeds langer thuis blijven wonen. Maar dit zorgt er wel voor dat mijn functie uitdagend en zeer afwisselend blijft. Een andere factor die voor mij meespeelt bij werkplezier en mij een goed gevoel geeft is de vrijheid, flexibiliteit en zelf de regie hebben om mijn werk in te delen. Maar ook de mogelijkheid om mij verder te ontwikkelen, op zowel professioneel als op persoonlijk vlak, geeft mij veel voldoening. Dit doe ik door middel van een opleiding of door bepaalde scholingen te volgen. Kortom: ik zie mijn functie Casemanager Dementie als zeer waardevol en ik word erg blij van de diversiteit van de mensen en de situaties.”

Verzorgende IG
Werkplezier voor mij is als ik iemand blij heb kunnen maken met de zorg die ik verleen. Het is dat moment dat je een connectie hebt met iemand doordat je samen vreselijk moet lachen, iemand een luisterend oor aanbiedt of gesprek voert met iemand die het niet meer ziet zitten. Als je een ander het gevoel geeft dat ze gelijkwaardig aan je zijn, dat je samen de zorg doet, dat geeft mij elke dag weer het plezier om te komen werken. Dat je naast een bewoner staat en zoveel mogelijk samen doet zodat de bewoner ten alle tijden een gevoel van eigenwaarde behoudt.”

Teamleider
“Ik ben bijna 23 jaar geleden begonnen als vakantiekracht bij De Merwelanden. Ik kwam binnen in een hele warme organisatie, die al snel aanvoelde als familie. Ik heb binnen deze organisatie diverse opleidingen mogen volgen en werk nu al 3 jaar met plezier als leidinggevende.  

Elke dag is hier anders. Ik maak altijd wel iets leuks mee. Een leuk verhaal van een collega of een cliënt die komt buurten bij mijn kantoor. Toen ik in de zorg werkte maakte ik graag van elke dienst een feestje. Fruit leuk opdienen of een andere smaak toevoegen aan het eten waardoor de cliënten extra lekker zaten te smullen. Dansen met cliënten op muziek van Andre Rieu of samen luid meezingen met liedjes uit de oude doos. Het tovert een glimlach op het gezicht van de cliënt en daar deed ik het voor. En nog steeds, maak ik tijd om een glimlach op het gezicht van een cliënt te toveren.  

Cliënten kunnen uren praten over hun verleden. Vaak hoorde ik verhalen over de ondeugende dingen zie ze vroeger hebben uitgehaald of over de eerste liefde die ze leerde kennen. Ik vind het erg leuk en belangrijk om de cliënt goed te leren kennen. Dat maakt wie hij/zij nu is en waarom iemand zich op een bepaalde manier neerzet. Verder in de dementie ontstaan soms ook nieuwe levensverhalen omdat het geheugen gebeurtenissen door elkaar gooit. Dit geeft vaak leuke verhalen of hilarische uitspraken, waarvan ik wilde dat ik ze allemaal had gebundeld.  

Op de afdeling deden we veel leuke dingen met de cliënten. Van dagjes uit tot Sinterklaasavonden op de woning. Dit gaf mij enorm veel energie, maar ik had dat nooit kunnen doen zonder hulp van alle fijne collega’s waar ik mee werkte.  

Nu haal ik mijn plezier uit het sturen en coachen van een team op kwaliteit. Samen zorgen voor een goed leven voor de cliënt en een fijn werkklimaat creëren voor elkaar. Samen knelpunten oppakken en successen vieren die behaald worden. Bezig zijn met serieuze zaken, maar ook de tijd nemen om met elkaar te kunnen lachen.  Ik word blij als ik mensen zie ontwikkelen en groeien, ik vind het fijn om daar een bijdrage aan te mogen leveren (al is die soms maar klein). Ik krijg een glimlach op mijn gezicht als ik een bruisende brasserie zie vol met blije cliënten en familie. 

Ik wil dan ook al mijn collega’s een groot compliment geven voor alle inzet die ze elke keer weer leveren.”

Medewerker Wonen KSW
“Sinds 4 jaar werk ik als medewerker Wonen op een PG afdeling in De Merwelanden. Mijn hoofdwerkzaamheden bestaan uit het schoonhouden van appartementen en algemene ruimtes, koken voor bewoners, aandacht en tijd doorbrengen met bewoners en de zorgcollega’s assisteren wanneer nodig.

Mijn werkplezier haal ik uit het omgaan met mensen. Vóór deze baan had ik geen ervaring met mensen met dementie, maar wat gaat het mij goed af! Zo leuk! Geen enkele dag/dienst is hetzelfde. Elke keer als ik naar mijn werk ga, denk ik: ‘Wat zullen we vandaag weer beleven?’ Soms verdrietige dingen, maar over het algemeen is het leuk en gezellig. Ik kan wat betekenen voor een ander; iemand helpen met opstaan en verplaatsen, helpen met eten geven, luisteren wanneer iemand verdrietig is of boos, een grapje maken, zingen met elkaar, troosten. Kortom, er gewoon zijn voor iemand. En dat op een positieve manier.

Lekker koken zodat bewoners zitten te smikkelen van het eten doet me goed. Als iemand dan vraagt: ‘Zuster, het was heerlijk, mag ik het recept?’, dan moet ik lachen. Daar doe je het voor.

Ook probeer ik de bewoners de aandacht te geven die ze nodig hebben. In de lente en zomer kan ik buiten gaan wandelen door het nabijgelegen parkje. In de winter een spelletje doen met elkaar. Ik vraag welke muziek ze mooi vinden en dat zoek ik dan op YouTube. Het is hartverwarmend om te zien dat mensen dan meeklappen, zingen, neuriën en soms dansen op de muziek. En daarna iedereen voorzien van een kopje koffie of thee met wat lekkers.

Ik vind het ook prettig om samen te werken met zorgcollega’s. Ik kan hun assisteren met een handje extra aan het bed. En zij kunnen mij weer helpen met tafel dekken en afruimen bijvoorbeeld. Samenwerken zodat je later ook samen even aan de koffie kan zitten.”