Zorgtechnologie

Waardevolle zorg met technologie voor cliënten
De maatschappelijke opgave die de komende jaren op ons afkomt als gevolg van vergrijzing, toenemende complexiteit van zorg, naderende grenzen aan informele zorg, groeiende tekorten aan personeel en stijgende zorgkosten, is enorm.
Innovatie is noodzakelijk om ook in de toekomst zorg van hoogwaardige kwaliteit te kunnen blijven leveren, tegen behapbare kosten.
Met de inzet van zorgtechnologie neemt De Merwelanden haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om een antwoord te vinden op deze uitdagende opgave.
Zorgtechnologie is daarbij voor ons niet hét nieuwe normaal, maar is wél een waardevolle en onmisbare uitbreiding van hulpmiddelen in het zorgproces.
Zorgtechnologie draagt bij aan een waardevol leven. Dit is voor iedere cliënt iets anders. Daarom vindt De Merwelanden het belangrijk dat de inzet van zorgtechnologie past bij de behoefte van iedere unieke cliënt. We kijken dus eerst naar de mens, en dan pas naar de techniek. Dat vraagt om een zorgvuldige afstemming met de cliënt en u als naasten.
De meerwaarde van zorgtechnologie kan voor de cliënt bijvoorbeeld zijn:
- Meer regie over doen en laten, daardoor ervaart de cliënt meer vrijheid en eigenwaarde
- Meer laagdrempelig toezicht, daardoor ervaart de cliënt meer veiligheid en privacy
- Meer opties voor sociaal contact en aandacht, daardoor ervaart de cliënt meer verbinding en een beter welbevinden.


Door de vele mogelijkheden van zorgtechnologie kan De Merwelanden nog meer maatwerk leveren op basis van individuele (zorg) behoeftes van cliënten.
Voor u als naasten (familie, mantelzorger, vrienden) van de cliënt zorgt zorgtechnologie voor een gevoel van veiligheid, vertrouwen en rust. U heeft meer inzicht en makkelijker contact, waardoor er een nauwere samenwerking mogelijk is. U kunt, ook op afstand, een grotere rol spelen in het welbevinden van de cliënt.


Welke technologische toepassingen gebruiken we al?
- Het Elektronisch Cliënten Dossier (ECD)
- Persoonsalarmering (halszender)
- Tovertafel, robotdieren, beleef-TV en muziekkussen voor cliënten met dementie
Welke technologische toepassingen voegen we toe in 2021?
- Zorgtablet voor iedere cliënt op het appartement voor het kenbaar maken van behoeften, alarmeren en communiceren met zorgteam en familie, waaronder beeldbellen
- Actieve sensoren: hals/polszender en badkamer sensor met trekkoord
- CareApp voor medewerkers voor alle ongeplande zorgcommunicatie
Daarnaast op maat, afhankelijk van de behoefte van de cliënt:
- Digitaal toezicht door slimme passieve sensoren (bedsensor, deursensor, optische sensor, bewegingssensor) die een melding maken bij het optreden van een vooraf bepaald scenario
- Leefcirkels met dwaaldetectie (alleen melding naar zorgteam bij verlaten leefcirkel) en dwaalpreventie (de deur sluit bij naderend verlaten leefcirkel en het zorgteam krijgt melding) met hals-/polszender en bakens in het gebouw.
- Beeldzorg - uitvoeren van zorginhoudelijke activiteiten via een beeldverbinding op een tablet – voor zelfstandig wonende cliënten (o.a. volledig pakket thuis en wijkverpleging).
We staan voor de uitdaging om zorgtechnologie duurzaam in te bedden in onze zorgprocessen. We vinden het belangrijk om deze beweging zorgvuldig, gestructureerd en samenhangend te organiseren en faciliteren. Hiervoor hebben we een Routekaart zorgtechnologie ontwikkeld.
In onderstaande documenten leest u meer over zorg met technologie bij De Merwelanden
Wij helpen u graag. Neem gerust contact op.
U kunt ook contact opnemen met de klantenservice van De Merwelanden.